Mª Teresa García
Guillán, Concelleira polo PSdeG-PSOE, no que no seu nome e
representación comparezo, e como mellor proceda en Dereito, EXPOÑO:
PRIMEIRO.- O Plan Xeral de Ordenación Municipal (PXOM) do Concello de A Pobra do
Caramiñal foi aprobado definitivamente o día 3 de xullo de 2008, e publicado no
Diario Oficial de Galicia do día 1 de
setembro de 2008.
SEGUNDO.- No documento “Estudo de sostiblidade ambiental, impacto
territorial e paisaxístico” contido no PXOM reflíctese que o casco antigo,
resultado da fusión espacial das dúas antigas pobras medievais, está bastante
ben conservado, malia ás desafortunadas intervencións pouco sensibles que se
produciron durante un longo período de tempo, e malia a unhas Normas
Subsidiarias Municipais e un Estudo de Detalle das Prazas que contiñan a
especulación inmobiliaria e consecuente desaparición do valor histórico e
patrimonial de este conxunto histórico, manténdose no seu espírito a trama
urbana inicial e evitando a desaparición do parcelario orixinal.
TERCEIRO.- Na Memoria do PXOM, o epígrafe 2.f) relativo a “normas urbanísticas”
fai mención a que “o casco antigo da Pobra do Caramiñal, pola súa particular
configuración e problemática urbanística específicas, é remitido a un Plan
Especial de Protección, para o que se delimita o seu ámbito e se establece unha
normativa transitoria que haberá de rexe-las actuacións sobre el en tanto non
se aprobe o correspondente planeamento de carácter xeral. A seguir indícase que
sobre ese recinto o Plan Xeral ven a confirmar a imposibilidade de abordar
calquera tipo de regulación que non teña un alcance específico e pormenorizado,
con nivel de detalle que excede o tratamento asumido polo planeamento de
carácter xeral.
CUARTO.- O propio Catálogo do PXOM, de xeito transitorio e preventivo, incorpora unha
grande cantidade de edificacións que polo seu carácter morfolóxico e histórico,
revelador do espírito construtivo dos séculos XVIII e XIX, convén manter para
futuras xeracións. Pero resulta insuficiente, en tanto en canto non é
suficiente manter casos puntuais senón o conxunto.
QUINTO.- Que, a tal efecto, a propia
Normativa do Plan Xeral establece unha ordenanza específica que no seu capítulo
7 define como “Ordenanza 5ª. Casco
antigo. Normativa transitoria”, grafiada nos planos de ordenación na cor
específica e abranguendo unha contorna perfectamente definida que coincide co
que o PXOM define como Casco Antigo da Pobra do Caramiñal. O apartado “Plan
Especial de Protección e Reforma Interior do Casco Antigo” di textualmente:
“O ámbito do casco
antigo da Pobra do Caramiñal presenta uns valores ambientais notables, tanto
polas características da súa estrutura urbana de orixe histórica como pola
presenza de edificacións singulares, entre as que destaca a Torre de Bermúdez,
declarada Monumento Histórico-artístico, conformando un conxunto cunha
particular problemática urbanística que esixe unha ordenación pormenorizada que
garanta a súa protección e recuperación. Conforme a estas circunstancias
deberase proceder á elaboración dun Plan Especial de Protección e Reforna
Interior para o ámbito do Casco Antigo que se delimita neste Plan Xeral”.
Continúa o texto, a seguir:
“O mencionado Plan
Especial deberá ser sometido á súa aprobación no prazo de dous anos a partir da
aprobación definitiva do presente Plan Xeral, recomendándose pola urxencia das
súas finalidades, que a súa elaboración se desenvolva en paralelo á propia
tramitación do Plan Xeral”.
Tamén engade:
“De acordo co
establecido no art. 69 da Lei de Ordenación Urbanística e Protección do Medio
Rural de Galicia, antes da aprobación definitiva do plan especial, deberase
solicitar o informe preceptivo e vinculante da Consellería correspondente en
materia de urbanismo e ordenación do territorio nos termos sinalados polo art.
86.1.d.”.
SEXTO.- Transcorreron
CORENTA E TRES MESES (moito máis dos DOUS ANOS establecidos no Plan Xeral) e
non temos nin aprobado definitivamente nin sequera comezado a tramitación do
Plan Especial de Protección e Reforma Interior, o que indica o NULO INTERESE
POLO URBANISMO E POLO PATRIMONIO que demostra este equipo de Goberno, que en
maioría absoluta podía telo xa aprobado. Séguense a conceder licenzas ao abeiro
de unha Ordenanza Provisional.
SÉPTIMO.-
Segundo o Catálogo do PXOM, de xeito
transitorio e preventivo, incorpora no Casco Antigo as seguintes edificacións
para as que establece unha protección. Segundo o establecido polas Normas
Complementarias e Subsidiarias Provinciais, así como pola Lei de Patrimonio
Cultural, entre outras:
-
50 metros, cando se trate de elementos etnográficos como hórreos,
pombais, cruceiros, etc..
-
100 metros, cando se trate de elementos de arquitectura relixiosa
(igrexas, capelas, mosteiros, conxuntos parroquiais, santuarios, cemiterios,
etc...), de arquitectura civil
(pazos, casas señoriais, edificios sinalados, pontes, vías romanas, muíños,
pesqueiras, etc...) ou de arquitectura
militar (baterías, murallas, castelos, etc...).
-
200 metros, cando se trate de restos arqueolóxicos (petróglifos,
mámoas, dólmenes, castros, etc...)
A área de protección mídese dende o punto máis exterior
do ben a protexer e da súa leira: no caso de unha igrexa ou conxunto
parroquial, por exemplo, dende o muro perimetral, incluíndo as zonas nas que
hai vestixios. Dende aí, trázase o círculo de protección, de 50, 100 ou 200
metros.
A relación que comprende o Casco Antigo da Pobra do
Caramiñal é a seguinte:
FICHA
|
EDIFICACIÓN PROTEXIDA
|
LOCALIZACIÓN
|
ÁREA DE PROTECCIÓN
|
30
|
Torre de Bermúdez
|
Rúa do Castelo
|
100 metros
|
31
|
Igrexa do Castelo e todo o Adro
do Deán
|
O Castelo
|
100 metros
|
32
|
Igrexa e Adro de Santa María
|
O Caramiñal
|
100 metros
|
33
|
Capela e Portada do Cemiterio
|
Rúa de San Roque
|
100 metros
|
34
|
Portada do Cemiterio do Deán
|
Praza da Feira
|
100 metros
|
35
|
Murallas do Adro do Deán
|
Campo da Feira
|
100 metros
|
36
|
Casa Grande de Aguiar
|
Rúa do Couto
|
100 metros
|
37
|
Pazo do Couto
|
Rúa do Couto
|
100 metros
|
38
|
Hospitaliño de Pelegríns
|
Rúa da Feira, 48
|
100 metros
|
39
|
Cristo do Pichón
|
Praza do Cristo do Pichón
|
50 metros
|
40
|
Cruceiro Trala Igrexa
|
Santa María
|
50 metros
|
41
|
Cruceiro do Adro do Deán
|
Santiago do Deán
|
50 metros
|
42
|
Cruceiro do Adro do Deán
|
Rúa do Castelo
|
50 metros
|
44
|
Cruceiro de Casto Dios
|
Rúa San Lázaro
|
50 metros
|
45
|
Fonte dos Catro Canos
|
Praza de Maura
|
50 metros
|
46
|
Fonte do Couto
|
Rúa do Castelo
|
50 metros
|
47
|
Fonte da Praza do Castelo
|
Praza do Castelo
|
50 metros
|
50
|
Casas con laudas gremiais
|
Adro do Deán
|
100 metros
|
51
|
Casa de servizo da Casa de
Aguiar
|
Adro do Deán
|
100 metros
|
52
|
Casa da Cadea
|
Rúa da Ponte
|
100 metros
|
53
|
Casa con patín
|
Rúa Rafael Calleja, 10
|
100 metros
|
54
|
Casa Torre do Deán de Santiago
|
Rúa Tetuán, 41
|
100 metros
|
55
|
Casona da Familia Rábago
|
Cardenal Patiño, 1
|
100 metros
|
56
|
Casona dos Montenegro
|
O Xogo da bola, 5
|
100 metros
|
57
|
Casa Gótica do Patín
|
Rúa da Feira, 25-29
|
100 metros
|
58
|
Casona de Acuña
|
Praza da Constitución, 3
|
100 metros
|
59
|
Farmacia de Tato
|
Rúa da Paz, 12
|
100 metros
|
60
|
Antigo Casino
|
Rúa da Paz, 12
|
100 metros
|
61
|
Casa do Concello
|
Rúa Gasset, 28
|
100 metros
|
62
|
Casa con cruz e portalón
|
Rúa San Roque, esquina Gasset
|
100 metros
|
63
|
Edificio de vivendas
|
Santos Mieites e Díaz de Rábago
|
100 metros
|
64
|
Peirao do Centenario
|
Paseo marítimo Castelo
|
100 metros
|
65
|
Reitoral de Santa María e Casa
do Carmo
|
Adro de Santa María
|
100 metros
|
66
|
Reitoral de Santiago do Deán
|
Díaz de Rábago, 18
|
100 metros
|
67
|
Casa da Estrela
|
O Xogo da Bola, 35
|
100 metros
|
68
|
Casa con elementos tardogóticos
|
Rúa Castelao, 22, 24
|
100 metros
|
69
|
Casa da Balconada
|
Rúa da Feira, 16
|
100 metros
|
70
|
Casa con escudo
|
Rafael Calleja, 21
|
100 metros
|
71
|
Casa con escudo
|
Rúa Tetuán, 60
|
100 metros
|
72
|
Casa na Praza do Cristo do
Pichón
|
Praza do Cristo do Pichón
|
100 metros
|
73
|
Conxunto vivendas arquitectura
popular
|
Rúa do Castelo, 1, 3, 5
|
100 metros
|
74
|
Edificio con placa en fachada
|
Rúa de Galicia, 1
|
100 metros
|
75
|
Casa do escritor
|
Praza V. García Martí, 15
|
100 metros
|
76
|
Villa Eugenia
|
Rúa de San Roque,
|
100 metros
|
77
|
Villa
|
Rúa San Lázaro
|
100 metros
|
78
|
Edificio de vivendas
|
Rúa Cardenal Patiño, 29
|
100 metros
|
79
|
Edificio de vivendas
|
Rúa da Paz, Praza de Maura
|
100 metros
|
80
|
Edificio de vivendas
|
Rúa da Paz, 17
|
100 metros
|
81
|
Edificio de vivendas
|
Rúa da Ponte, 57
|
100 metros
|
82
|
Vivenda
|
Paseo do Areal, 1
|
100 metros
|
83
|
Vivenda
|
Paseo
do Areal, 2
|
100 metros
|
84
|
Vivenda
|
Paseo
do Areal, 3
|
100 metros
|
85
|
Vivenda
|
Paseo
do Areal, 4
|
100 metros
|
86
|
Casa de
José Barreras
|
Paseo
do Areal, 5-6
|
100 metros
|
87
|
Vivenda
|
Paseo
do Areal, 7
|
100 metros
|
88
|
Vivenda
|
Paseo
do Areal, 17
|
100 metros
|
89
|
Vivenda
|
Paseo
do Areal, 18
|
100 metros
|
90
|
Almacén
|
Paseo
do Areal,, 18-20
|
100 metros
|
91
|
Naves
|
Paseo
do Areal
|
100 metros
|
93
|
Alameda.
Xardíns de Valle-Inclán
|
Rúa da
Paz
|
100 metros
|
94
|
Campo
da Feria
|
Campo
da Feria
|
100 metros
|
OITAVO.-
Polo que se pode apreciar nos gráficos que se achegan, para dar idea do ámbito
de protección do Plan Xeral, reflíctense algúns dos círculos en relación coa
Lei de Patrimonio, pero unicamente de 11 dos 61 elementos protexidos.
É dicir,
TODO O ÁMBITO DO CASCO ANTIGO da Pobra do Caramiñal ESTÁ PROTEXIDO.
NOVENO.- Calquera licenza que se conceda dentro do
ámbito da Ordenanza 5ª do PXOM, sexa do tipo que sexa, É NULA DE PLENO DEREITO se non conta coa autorización previa e
vinculante da Comisión Territorial do Patrimonio Histórico da Coruña, en
aplicación da Lei 8/1995, de 30 de outubro, do Patrimonio Cultural de Galicia.
O que
significa que para a tramitación de
calquera licenza de calquera clase (obra maior, obra menor, establecementos
comerciais ou hostaleiros, etc..) dentro do Casco Antigo da Pobra do Caramiñal debe
previamente ir á Comisión da Coruña, o que atrasará a súa concesión un par
de meses, a súa concesión sen o previo informe anula a propia licenza, e sobre
todo, o Concello ten a OBRIGA de vixiar
e inspeccionar consonte as obras non dean comezo antes da concesión das dúas
autorizacións, tal e como prevé o Regulamento de Disciplina Urbanística de
Galicia.
No informe que emita o técnico municipal de urbanismo
deberá constar a distancia que cada licenza solicitada dista de cada un deses
elementos protexidos, e é obriga profesional e como empregado público de
comprobala.
DÉCIMO.- Son responsables das licenzas que non conten coa autorización previa e
vinculante tódolos membros da Corporación que formen parte da Xunta de Goberno
que as concederon, alén das responsabilidades que poidan ser esixidas ao
técnico municipal que as informe sen dar conta á Xunta de Goberno de estes
estremos.
UNDÉCIMO.- PARECE MÁIS LÓXICO, PRÁCTICO,
ÁXIL, INTELIXENTE E DILIXENTE para os cidadáns e cidadás desta Vila dispor de
un instrumento urbanístico preciso, no que se definan polo miúdo as
características de tódalas edificacións do Casco Antigo da Pobra do Caramiñal,
que APORTE SEGURIDADE XURÍDICA aos habitantes de esta Vila, que poidan saber o
que poden e o que non poden facer nas súas propiedades. En vez de depender de
presentar unha ou varias propostas e sometelas á decisión da Comisión do
Patrimonio Histórico da Coruña.
Así o
entendo eu e así o entenden as persoas que eu represento, como así o entenderon
no seu día os Concellos que xa dispoñen
de un Plan Especial de Protección de Reforma Interior dos seus cascos
históricos, como é o caso de Noia,
como o caso de Muros ou o caso de Padrón, que son os máis próximos, pero
tamén outras vilas e cidades coa calidade urbanística e patrimonial que ten A
Pobra do Caramiñal, como son os casos de Betanzos, Viveiro, Ribadavia, Baiona,
Cangas, ou o mesmo Santiago de Compostela.
Non tendo
constancia de que o Concello da Pobra do Caramiñal teña iniciados os trámites
para a redacción do Plan Especial de Protección e Reforma Interior do Casco
Antigo da Pobra do Caramiñal, e a fin de evitar tódalas consecuencias citadas
anteriormente, SOLICITO:
1)
Tome vostede
coñecemento de todo o anteriormente exposto, déalle traslado del ao Aparellador
Municipal e aos membros da Xunta de Goberno Local, para que teñan pleno coñecemento
das súas responsabilidades e actúen dilixentemente e consonte a Dereito.
2)
Dea comezo,
de inmediato, á tramitación de un Plan Especial de Protección e Reforma
Interior do ámbito do Casco Antigo da Pobra do Caramiñal, que está
perfectamente delimitado e definido como Ordenanza 5ª do Plan Xeral.
Tome
coñecemento de que se non adopta estas medidas no presente mes, darei coñecemento ás administracións
competentes na materia para que adopten as medidas oportunas na súa función
de SUBROGACIÓN pola inacción municipal
(artigo 215 da LOUGA), dando conta tamén á Axencia de Protección da Legalidade
Urbanística (APLU).
No hay comentarios:
Publicar un comentario